Hernieuwbare energie
De Europese wetgeving bevordert het gebruik van hernieuwbare energie. Tegen 2030 moet 42,5% van de energie uit hernieuwbare energie komen.
Met behulp van de Staatssteun Calculator van Europa decentraal kunnen decentrale overheden eenvoudig bereken wat het daadwerkelijke steunelement is.
OntdekkenDe Europese wetgeving bevordert het gebruik van hernieuwbare energie. Tegen 2030 moet 42,5% van de energie uit hernieuwbare energie komen.
Het energieverbruik in 2030 moet omlaag – dit is het doel van de EU. Daarom zijn er Europese energie-efficiëntie eisen voor verschillende sectoren, zoals gebouwen, de vervoerssector, de verwarmings- en koelingssector.
In het klimaatakkoord uit 2019 zijn doelen gesteld voor het omschakelen van de energievoorziening. Er moet worden overgeschakeld van aardgas naar alternatieve energiebronnen zoals warmtenetwerken. Nederland moet in 2050 aardgasvrij zijn. De mogelijkheden om staatssteun te verstrekken voor omschakeling zijn samengevat op deze pagina en in een factsheet.
De invloeden op het klimaat en het milieu zijn steeds merkbaarder. Bouwen aan een klimaatneutraal en groen Europa behoort dan ook niet voor niets tot de prioriteiten van de Europese Unie. Op EU-niveau wordt regelgeving vastgesteld om klimaat- en milieudoelstellingen te realiseren.
Decentrale overheden houden zich geregeld bezig met breedbandprojecten. Bij financiering of subsidiëring van deze projecten moet rekening gehouden worden met de staatssteunregels. Er bestaan verschillende mogelijkheden binnen de staatssteunkaders om steun aan breedbandprojecten mogelijk te maken.
De circulaire economie is een economisch systeem waarin producten en grondstoffen zo veel mogelijk worden hergebruikt. Het is bedoeld om de waarde van stoffen zo veel mogelijk te maximaliseren en waardevernietiging te minimaliseren.
Wat doen de Raad van de Europese Unie en het Comité van de Regio’s? Wat is het verschil tussen een verordening en een richtlijn? Welke gevolgen heeft Brexit voor de decentrale overheden?
Het Landelijk Staatssteunnetwerk is opgericht om informatie op het gebied van staatssteun te delen. Het netwerk staat open voor iedereen die bereid is om staatssteunkennis uit te wisselen of hier juist meer informatie over wilt verkrijgen.
Het Europese Gemeenschappelijke Landbouwbeleid (GLB) is het EU-brede kader voor landbouwsubsidies en plattelandsontwikkeling. Voor de periode van 2021-2027 heeft de Europese Commissie 387 miljard euro uitgetrokken voor het GLB en daarmee is het één van de belangrijkste uitgavenposten van de Europese Unie. Oorspronkelijk is het GLB ingevoerd om de voedselproductie te vergroten en de voedselzekerheid te garanderen. Sindsdien zijn de prioriteiten aanzienlijk verschoven en spelen klimaat- en milieubescherming en plattelandsontwikkeling een steeds belangrijkere rol binnen het GLB.
De lozing van afvalwater kan het milieu aantasten. Afvalwater moet daarom gezuiverd worden. Afvalwater kan grensoverschrijdende effecten hebben. Daarom zijn er in de Europese Unie minimumeisen opgesteld voor de behandeling van afvalwater. Gemeenten, waterschappen en provincies hebben hiermee te maken, bijvoorbeeld bij de inzameling en zuivering van afvalwater.
Door het vervagen van de grenzen binnen de EU krijgen decentrale overheden steeds vaker te maken met uitgezonden of gedetacheerde werknemers.
Het vierde criterium waar aan moet worden voldaan om van ‘staatssteun’ te spreken, is selectiviteit. Om aan dit criterium te voldoen, moet een overheidsmaatregel ‘bepaalde ondernemingen of bepaalde producties’ begunstigen. Wanneer is er sprake van selectiviteit?