Innovatief aanbesteden
Decentrale overheden hebben steeds meer aandacht voor onderzoek en innovatief aanbesteden. Zij moeten de mogelijkheid krijgen om innovatieve producten en diensten aan te schaffen om toekomstige groei te bevorderen en de efficiëntie en kwaliteit van hun diensten te verbeteren. Onderzoek en innovatie spelen een centrale rol in de EU2020-strategie. Ook in de aanbestedingsrichtlijnen (bijvoorbeeld richtlijn 2014/24) wordt aandacht besteed aan innovatie.
Innovatief aanbesteden
Met innovatief aanbesteden wordt bedoeld:
- Innovatieve aanbiedingen genereren. Decentrale overheden kunnen bij aanbestedingen innovatieve aanbiedingen generen door technische specificaties te stellen (art. 42 richtlijn 2014/24), of door varianten op het standaardbestek toe te staan (art. 45). Bij de beoordeling van de gunningscriteria (art. 67) kunnen innovatieve elementen gewogen worden. De beginselen van gelijke behandeling, transparantie, objectiviteit en proportionaliteit moeten in acht worden genomen.
- Innovatieve contractvormen gebruiken. Bij het gebruik van innovatieve contractvormen kunt u denken aan Design, Build, Finance & Maintain (DBFM)-contracten, PPS-contracten of het toepassen van een bijzondere aanbestedingsprocedure zoals de concurrentiegerichte dialoog.
Procedures innovatief aanbesteden
In de aanbestedingsrichtlijnen zijn twee procedures met betrekking tot innovatief aanbesteden te vinden: innovatiepartnerschap en concurrentiegerichte dialoog.
1. Innovatiepartnerschap
In aanbestedingsrichtlijn 2014/24 wordt aan de innovatiedoelstelling uit de EU2020-strategie tegemoetgekomen door het invoeren van het innovatiepartnerschap (art. 31). Deze procedure moet innovatieve activiteiten in aanbestedingen bevorderen. De bedoeling van de nieuwe procedure is dat de aanbestedende dienst middels een aanbestedingsprocedure een partnerschap aangaat voor de ontwikkeling en de aankoop van nieuwe innovatieve producten, diensten of werken. Een afzonderlijke aanbestedingsprocedure is niet nodig voor de aankoop. Meer informatie over deze procedure leest u onder wet- en regelgeving innovatie en aanbesteden .
2. Concurrentiegerichte dialoog
In de nieuwe aanbestedingsrichtlijn 2014/24 is de concurrentiegerichte dialoog vastgelegd in art. 30. De toepassingsmogelijkheden van de concurrentiegerichte dialoog zijn in de richtlijn verruimd. Er is behoefte aan meer flexibiliteit bij het gebruik van aanbestedingsprocedures. Deze procedure is volgens de Europese Commissie nuttig gebleken in gevallen waarin aanbestedende diensten niet in staat zijn te bepalen welke middelen aan hun behoeften kunnen voldoen, of om te beoordelen wat de markt te bieden heeft op gebied van technische, financiële of juridische oplossingen. Dat kan met name het geval zijn bij innovatieve projecten, de uitvoering van omvangrijke geïntegreerde vervoersinfrastructuurprojecten, grote computernetwerken, of projecten met een complexe en gestructureerde financiering.
MKB en startende ondernemingen
Het MKB bezit een enorm potentieel voor het scheppen van werkgelegenheid, groei en innovatie. Vlotte toegang tot de aanbestedingenmarkt kan een hulpmiddel zijn om dit potentieel te ontsluiten. Het geeft aanbestedende diensten de mogelijkheid om het aanbod van leveranciers te vergroten. Dit heeft een positieve weerslag door de toename van de concurrentie voor overheidsopdrachten.
Om overheidsopdrachten voor het MKB zo toegankelijk mogelijk te maken, publiceerde de Commissie in 2008 de Europese code van goede praktijken ter vergemakkelijking van de toegang van het MKB tot overheidsopdrachten. Aanbestedingsrichtlijn 2014/24 bouwt hierop voort en biedt concrete maatregelen om belemmeringen voor de markttoegang voor het MKB op te heffen. Meer informatie leest u in de notitie Nieuwe aanbestedingsrichtlijnen van Europa decentraal.
MEER WETEN OVER DIT ONDERWERP?
Werkt u voor een decentrale overheid of het Rijk en hebt u een vraag over dit onderwerp? Neem dan contact op met de helpdesk van Europa decentraal:
STEL UW VRAAG