Praktijkvraag |
10 februari 2020 | | Diensten van algemeen (economisch) belang | Dienstenrichtlijn | Vrij verkeer
De provincie is samen met gemeenten verantwoordelijk voor het ruimtelijk detailhandelsbeleid en heeft daarin gekozen voor een actieve rol. Wij lazen het afgelopen jaar veelvuldig over de Appingedam-zaak, maar vaak gaat het dan over bestemmingsplannen van gemeenten. Hoe kunnen wij nagaan of beperkingen in een provinciale verordening voldoen aan de eisen van de Dienstenrichtlijn?
Bekijk het antwoord
Praktijkvraag |
13 januari 2020 | | Dienstenrichtlijn | Vrij verkeer
Onze gemeente hanteert een vergunningsstelsel voor het vergeven van een beperkt aantal standplaatsen in de gemeente. Voorheen werden deze vergunningen voor onbepaalde tijd afgegeven. Klopt het dat dit op grond van de Dienstenrichtlijn niet meer mogelijk is? Zo ja, voor hoe lang mogen deze vergunningen dan nog wel worden verleend?
Bekijk het antwoord
Praktijkvraag |
9 april 2018 | | Dienstenrichtlijn
Een ondernemer binnen de gemeente heeft een vergunning aangevraagd om een bedrijfshal te gebruiken voor de verkoop van onderdelen van fietsen, accessoires en kleding. De gemeente heeft besloten deze aanvraag te weigeren, omdat volgens het bestemmingsplan het perceel bedoeld is voor volumineuze detailhandel. Om de leefbaarheid van het stadscentrum te behouden laten wij niet-volumineuze detailhandel alleen toe in het centrum. Naar onze mening valt dit assortiment onder niet-volumineuze detailhandel. De ondernemer meent dat de weigering in strijd is met het gelijkheidsbeginsel uit de Europese Dienstenrichtlijn, omdat een van de daar gevestigde bedrijven zijn aanbod van crossmotoren en elektrische fietsen heeft uitgebreid met de verkoop van accessoires en kleding voor beoefenaars van de fietssport. Bij de gemeente vragen we ons echter af of de Dienstenrichtlijn wel van toepassing is. Naar onze mening is er namelijk sprake van een zogenaamd ‘zuiver interne situatie’, waardoor het Europees recht – en in dit geval de Dienstenrichtlijn – niet van toepassing is. Klopt dit?
Bekijk het antwoord
Praktijkvraag |
4 december 2017 | | Diensten van algemeen (economisch) belang | Dienstenrichtlijn
Onze gemeente hanteert voor het vergeven van standplaatsen (voor bijvoorbeeld een oliebollenkraam) in de gemeente een vergunningstelsel. In de betreffende bestemmingsplannen heeft de gemeente een zogenaamde brancheringsregeling opgenomen. Op basis hiervan kunnen vergunningen voor standplaatsen worden vergeven. Doel van de brancheringsregeling is om standplaatsen over de gehele gemeente te verspreiden en om het aanbod van de standplaatsen aan te laten sluiten bij het bestaande winkelaanbod. Kan een dergelijke brancheringsregeling in strijd zijn met de dienstenrichtlijn?
Bekijk het antwoord
Praktijkvraag |
7 maart 2016 | | Dienstenrichtlijn | Vrij verkeer
Onze gemeente hanteert een vergunningstelsel voor standplaatsen voor het plaatsen van onder andere marktkramen en snackkarren. Deze standplaatsvergunningen worden in beperkte hoeveelheden verstrekt. Mag de gemeente dergelijke standplaatsvergunningen voor onbepaalde tijd verlenen, zonder hierbij in strijd te handelen met de Europese regelgeving inzake vrij verkeer?
Bekijk het antwoord
Praktijkvraag |
11 februari 2013 | | Dienstenrichtlijn
Een dienstverlener uit een andere lidstaat wil bij onze gemeente verschillende vergunning aanvragen waarvan sommigen onder de reikwijdte van de Dienstenrichtlijn vallen en anderen niet. We willen de vergunningaanvrager verplichten de aanvraag in het Nederlands te doen. Levert dit strijd met de Europese vrij verkeersregels op?
Bekijk het antwoord