Privacy: de Algemene Verordening Gegevensbescherming

Sinds 25 mei 2018 moeten onder andere decentrale overheden de regels van de Algemene verordening gegevensbescherming (verordening 2016/679) toepassen wanneer zij persoonsgegevens verwerken. Deze Europese verordening vervangt de hiervoor geldende richtlijn bescherming persoonsgegevens (richtlijn 95/46/EG).

bescherming van persoonsgegevens in de eu

De bescherming van persoonsgegevens in de EU werd lange tijd gereguleerd door de richtlijn bescherming persoonsgegevens. Deze werd in 1995 vastgesteld. Tussen 1995 en nu is de samenleving echter gedigitaliseerd, er is een enorme toename in dataverkeer en de technologie ontwikkelt zich steeds sneller. Als gevolg hiervan is er een toename in het verzamelen en delen van gegevens, in de risico’s van cybercrime en in de vraag van de gewone burger wat er met zijn of haar persoonsgegevens wordt gedaan. De wetgeving was volgens de Europese Commissie toe aan vernieuwing, en daarom stelde de Commissie in 2012 de Algemene verordening gegevensbescherming voor (AVG).

Algemene Verordening Gegevensbescherming

De verordening is op 25 mei 2016 in werking getreden. De lidstaten kregen hierna twee jaar de tijd om aan de nieuwe regels te voldoen. Vanaf 25 mei 2018 dienen ook decentrale overheden die persoonsgegevens verwerken zich daarom aan de regels van de AVG te houden.

De AVG bouwt voort op dezelfde principes uit het hiervoor geldende gegevensbeschermingsrecht. Er zijn echter strengere eisen gesteld aan sommige voorwaarden zoals toestemming. Ook krijgt degene die persoonsgegevens verwerkt meer verantwoordelijkheid. Decentrale overheden moeten kunnen laten zien waarom ze persoonsgegevens verwerken en dat zij zich daarbij aan de regels houden.

uitvoeringswet avg

Doordat de nieuwe wetgeving een Europese verordening betreft, hebben de regels directe werking. Dit betekent dat de Nederlandse wetgever de AVG niet apart hoeft te implementeren in nationale wetgeving. Bij de richtlijn was dit wel het geval: deze was in Nederland geïmplementeerd in de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).

Decentrale overheden moeten direct voldoen aan de regels in de verordening, en kunnen zich hier ook direct op beroepen. De AVG biedt de lidstaten echter nog wel ruimte om bepaalde keuzes te maken. Nederland heeft deze uitgewerkt in de Uitvoeringswet AVG. In de Uitvoeringswet staat bijvoorbeeld hoe speciale persoonsgegevens zoals het BSN mogen worden verwerkt. Ook wordt via de Uitvoeringswet de Wet bescherming persoonsgegevens ingetrokken.

regels van de avg

Welke regels de Algemene verordening gegevensbescherming voor decentrale overheden met zich mee brengt, leest u in de volgende sub-onderwerpen:

Heeft u een vraag over de AVG?

Werkt u bij een (decentrale) overheidsorganisatie en heeft u een vraag over de AVG? Neem dan contact op met onze helpdesk.

Stel direct uw vraag


Nieuws Privacy: de Algemene Verordening Gegevensbescherming

Europees Parlement voor strengere digitale gegevensbescherming

Het Europees Parlement heeft op 12 maart ingestemd met de hervorming van EU-wetgeving inzake digitale gegevensbescherming. Het voorstel van de Europese Commissie uit 2012 is bovendien flink aangescherpt. Het pakket gegevensbescherming heeft betrekking op het grootste deel van de stromen persoonsgegevens in de EU voor zowel de publieke als private sector. Het is zodoende voor decentrale overheden van groot belang op de hoogte te zijn van regelgeving op dit gebied.

Lees het volledige bericht

Kamervragen verduidelijken decentrale rol bij verordening persoonsgegevens

Het is onwenselijk dat burgers te allen tijde het recht om te worden vergeten kunnen uitoefenen in relatie met de overheid. Dit was de reactie op 17 juni van de staatssecretaris van Veiligheid en Justitie Teeven op een van de Kamervragen over het Europese verordeningsvoorstel voor bescherming van persoonsgegevens. Ook op andere punten uit het voorstel die decentrale overheden raken is door de Kamervragen meer duidelijkheid gekomen.
Lees het volledige bericht

Eerste Kamer reageert op voorstel Verordening gegevensbescherming

Fracties uit de Eerste Kamer hebben gereageerd op een eerder schrijven van staatssecretaris van Veiligheid en Justitie Fred Teeven. Het punt van discussie is de toekomstige Europese verordening gegevensbescherming en de richtlijn gegevensbescherming opsporing en vervolging. Hiermee is de dialoog tussen de Eerste Kamer en Tweede Kamer over de ontwerpvoorstellen voortgezet. De ontwerpverordening gegevensbescherming bevat belangrijke bepalingen die naast bedrijven ook voor decentrale overheden zullen gelden.
Lees het volledige bericht

Praktijkvragen Privacy: de Algemene Verordening Gegevensbescherming

Wanneer is een organisatie een ‘overheidsinstantie’ en moet deze een Functionaris voor de Gegevensbescherming aanstellen?

Onze stichting voert het grootste gedeelte van onze werkzaamheden uit voor overheden. Daarvoor krijgen wij subsidie van verschillende gemeenten. Daarnaast voeren we betaalde opdrachten uit voor (andere) private partijen. Bij deze werkzaamheden verwerken we verschillende persoonsgegevens. Naar aanleiding van de uitgevoerde controles van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) op de aanwezigheid van een Functionaris Gegevensbescherming (FG) vragen we ons af in hoeverre wij ook verplicht zijn om een FG aan te stellen? Wanneer valt een organisatie onder de definitie ‘overheidsorganisatie’ in de zin van artikel 37 AVG?

Bekijk het antwoord

Met welke partijen moet een gemeente die deelneemt in een gemeenschappelijke regeling een verwerkersovereenkomst sluiten?

Als gemeente werken wij samen met andere gemeenten in een gemeenschappelijke regeling. Voor het uitvoeren van bepaalde diensten, zoals de personeelsadministratie, schakelen wij een externe partij in. Volgens de AVG dienen wij een verwerkersovereenkomst af te sluiten met deze partij indien deze persoonsgegevens verwerkt ten behoeve van ons als gemeenten. De externe partij is in dat geval de verwerker. Wij hebben hierover twee vragen. Allereerst: moeten we ook met de andere gemeenten in de gemeenschappelijke regeling een verwerkersovereenkomst sluiten? En ten tweede: moeten wij als gemeenten allemaal apart een verwerkersovereenkomst sluiten met de verwerker, of kunnen wij deze ook voor de gemeenschappelijke regeling gezamenlijk afsluiten?

Bekijk het antwoord

Dataopslag in het Verenigd Koninkrijk, hoe zit dat met de AVG na de Brexit?

Onze gemeente heeft delen van haar administratie, waarin ook persoonsgegevens zijn verwerkt, ondergebracht bij een databedrijf dat is gevestigd in het VK. Het databedrijf geeft aan dat het per 25 mei 2018 zal voldoen aan de voorwaarden van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Ook heeft het bedrijf de intentie om aan de AVG te blijven te voldoen na de Brexit. Kan de gemeente er vanuit blijven gaan dat het verwerken van persoonsgegevens bij het databedrijf in het VK ‘AVG-proof’ zal blijven ondanks de Brexit?

Bekijk het antwoord

(Hoe) moeten wij als gemeente de DPIA uitvoeren? (update)

Ik heb vernomen dat de nieuwe Europese Algemene verordening gegevensbescherming verplicht tot het uitvoeren van een zogeheten Privacy Impact Assessment (PIA). Binnen onze gemeente overwegen wij om een nieuwe technologie te gebruiken om persoonsgegevens te verwerken. Moeten wij als gemeente daarbij ingevolge de nieuwe AVG verplicht een PIA uitvoeren en zo ja, hoe moeten wij deze PIA uitvoeren?

Bekijk het antwoord

Privacy: Kan het publiceren van een bedrijfsnaam in strijd zijn met de AVG?

Als gemeente verlenen wij verschillende vergunningen aan burgers en bedrijven. De besluiten die wij omtrent het verlenen van deze vergunningen nemen, dienen wij op grond van wettelijke verplichtingen te publiceren. Wij hebben begrepen dat de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) de persoonsgegevens van natuurlijke personen beoogt te beschermen. Het publiceren van een bedrijfsnaam lijkt ons dan in principe toegestaan onder de AVG, aangezien het hier geen natuurlijk persoon betreft. Maar hoe zit het als een bedrijf bijvoorbeeld in het Handelsregister van de KvK is ingeschreven op naam van een natuurlijk persoon? Valt de bedrijfsnaam in dat geval wel te beschouwen als een persoonsgegeven in de zin van de AVG, en heeft dit gevolgen voor de manier waarop wij vergunningenbesluiten moeten publiceren?

Bekijk het antwoord

Privacy: wanneer moet er een verwerkersovereenkomst afgesloten worden?

Onze gemeente besteedt verschillende taken uit, waardoor persoonsgegevens door een derde partij verwerkt worden. Een verwerkersovereenkomst moet afgesloten worden tussen een verwerker en een verwerkingsverantwoordelijke, maar het is vaak lastig om te bepalen wie welke rol aanneemt. Daardoor weten we niet of we een verwerkersovereenkomst in de zin van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) moeten afsluiten? We werken bijvoorbeeld met een clouddienst, moet met de partij die de clouddienst aanbiedt een verwerkersovereenkomst afgesloten worden?

Bekijk het antwoord

Privacy: Wat is de verhouding tussen maatregel informatiebeveiliging en mogelijkheid monitoren internetverkeer medewerker?

Als gemeente verwerken wij grote hoeveelheden data, waaronder persoonsgegevens. Met het oog op de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), wil de gemeente zorgen voor een betere bescherming van deze gegevens. De gemeente is van plan om onder meer een nieuwe firewall te installeren. Dit zal resulteren in de betere bescherming van de persoonsgegevens die wij, als gemeente, verwerken. Echter, zal het installeren van de firewall ook mogelijkheid bieden tot het inzien van het internetverkeer van onze medewerkers. Biedt de Europese wet- en regelgeving omtrent bescherming van persoonsgegevens hiervoor een oplossing?

Bekijk het antwoord

Slimme energiemeters: welke Europese regels zijn van toepassing?

Steeds meer woningen in onze gemeente krijgen slimme energiemeters. Hierdoor kan efficiënter met energie omgegaan worden. Kent het Europese recht ook voorschriften over slimme energiemeters waar de gemeente rekening mee dient te houden? Hoe zit het met de  bescherming van gegevens van burgers uit onze gemeente? Bijvoorbeeld wanneer de gemeente de data die deze slimme meters creëren zou willen gebruiken  om te sturen op efficiënter met energie om gaan?

Bekijk het antwoord

Privacy: is zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens voldoende?

Ook onze gemeente verzamelt diverse persoonsgegevens. Een voorbeeld van gegevens die worden verzameld betreft gegevens op genodigdenlijsten van bijeenkomsten die door de gemeente worden georganiseerd. De gemeente wil dergelijke lijsten graag ook voor andere zaken gebruiken, bijvoorbeeld om de genodigden later nog eens uit te nodigen of om hen te informeren over andere nuttige onderwerpen. Vanzelfsprekend gaat de gemeente erg zorgvuldig om met persoonsgegevens. Is het in acht nemen van het zorgvuldigheidsbeginsel afdoende, of moet de gemeente bij verder gebruik van de genodigdenlijst ook andere Europeesrechtelijke vereisten in acht nemen?

Bekijk het antwoord

Kopiëren van ID – wanneer wel én wanneer niet?

Het is binnen de werkwijze van onze gemeente gebruikelijk om regelmatig een kopie van een identificatiemiddel op te slaan in een dossier. Bijvoorbeeld een kopie van rijbewijs of paspoort van nieuwe werknemers of gedetacheerde krachten. Er staan echter ook persoonsgegevens op een identificatiemiddel. Moet er bij het kopiëren van een identificatiemiddel ook rekening worden gehouden met de (nieuwe) Europese privacyregelgeving?

Bekijk het antwoord

Is er een verschil tussen de Europese e-privacyrichtlijn en de Europese Algemene verordening gegevensbescherming?

Er bestaan verschillende Europese regels met betrekking tot privacy waar ook decentrale overheden rekening mee moeten houden. Is er een groot verschil tussen de Europese e-privacyrichtlijn en de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming? Wanneer moet de e-privacyrichtlijn toegepast worden? Kunt u al meer zeggen over de nieuwe e-privacyrichtlijn?

Bekijk het antwoord

Wet- en regelgeving Privacy: de Algemene Verordening Gegevensbescherming

Gegevensbescherming en de AVG

In art. 8 Handvest van de grondrechten van de EU is de basis gelegd voor de bescherming van persoonsgegevens. Deze bescherming is uitgewerkt in richtlijnen, kaderbesluiten en verordeningen.

VERORDENING BESCHERMING PERSOONSGEGEVENS

U kunt hier de laatste versie van de Algemene Verordening Gegevensbescherming vinden, die door de Raad is goedgekeurd op 8 april 2016.

Richtlijn 95/46/EG
U kunt hier de (oude) richtlijn 95/46/EG betreffende de bescherming van persoonsgegevens vinden. Deze richtlijn zal vervangen worden door de AVG.

Wet bescherming persoonsgegevens
De richtlijn 95/46/EG is geïmplementeerd in de Wet bescherming persoonsgegevens. De richtlijn wordt twee jaar na inwerkingtreding van de Algemene Verordening Gegevensbescherming ingetrokken.

In de Wet bescherming persoonsgegevens is ook de meldplicht datalekken opgenomen. U kunt hier meer over deze meldplicht in de AVG lezen. De plicht gold voorheen al voor telecombedrijven op basis van het Europese Telecompakket en voor internet service providers op basis van de e-Privacy richtlijn.

BESCHERMING PERSOONSGEGEVENS IN STRAFZAKEN

Ook is er een nieuwe richtlijn bescherming persoonsgegevens in strafzaken. Hiermee vervalt het kaderbesluit over de bescherming van persoonsgegevens in strafzaken.