Verwerken van persoonsgegevens

Decentrale overheden krijgen te maken met de verwerking van persoonsgegevens. Het verwerken moet ten dienste van de mens staan (preambule Algemene Verordening Gegevensbescherming). Maar wat houdt het verwerken van persoonsgegevens in? En wat is een persoonsgegeven precies?

Persoonsgegevens

Onder een persoonsgegeven kan worden verstaan: ‘alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon’ (art. 4 lid 1 AVG). Een natuurlijk persoon is identificeerbaar wanneer hij of zij direct of indirect kan worden geïdentificeerd. De identificatie kan bijvoorbeeld gebeuren aan de hand van een identificatiemiddel, zoals een naam, een identificatienummer, locatiegegevens, een online identificerende variabele of andere elementen die kenmerkend zijn. Hierbij kunt u denken aan fysieke, fysiologische, genetische, psychische, economische, culturele of sociale elementen. Voorbeelden van persoonsgegevens zijn:

  • de naam van een persoon;
  • een foto;
  • het BSN-nummer;
  • een e-mailadres;
  • een vingerafdruk.

Verwerken van persoonsgegevens

Volgens art. 4 lid 2 AVG is het verwerken van persoonsgegevens: ‘elke bewerking of elk geheel van bewerkingen met betrekking tot persoonsgegevens of een geheel van persoonsgegevens, al dan niet uitgevoerd via geautomatiseerde procedures, zoals het verzamelen, vastleggen, ordenen, ….’ Het begrip ‘verwerken’ is erg ruim. Het varieert van het verzamelen van gegevens tot en met het vernietigen van gegevens.

Verwerken van bijzondere persoonsgegevens

Volgens de AVG is het verwerken van bijzondere persoonsgegevens verboden, tenzij er een uitzondering op van toepassing is (art. 9 AVG). Bijzondere persoonsgegevens zijn persoonsgegevens over ras of etnische afkomst, politieke opvattingen, religieuze of levensbeschouwelijke overtuiging, lidmaatschap van een vakbond blijken, genetische gegevens, biometrische gegevens met het oog op de unieke identificatie van een persoon, gegevens over gezondheid, seksueel gedrag of seksuele gerichtheid.

MEER WETEN OVER De AVG?

Kijk ook op onze themapagina  of  Stel direct uw vraag


Nieuws Verwerken van persoonsgegevens

De Autoriteit Persoonsgegevens: controles en onderzoek naar de naleving van de AVG

De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is op 25 mei 2018 van toepassing geworden. De Autoriteit Persoonsgegevens houdt toezicht op de naleving van de privacywetgeving: organisaties die zich niet aan de verplichtingen houden kunnen fikse boetes krijgen. Waar heeft de Autoriteit Persoonsgegevens zich de afgelopen tijd mee bezig gehouden en welke controles kunnen decentrale overheden nog verwachten?

Lees het volledige bericht

Uitvoeringswet AVG aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heeft op 15 mei 2018 de Nederlandse Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming aangenomen. Half maart stemde de Tweede Kamer al in met de Uitvoeringswet. Na ondertekening zal de wet in het Staatsblad worden gepubliceerd en naar verwachting door koninklijk besluit per 25 mei 2018 in werking treden. De Uitvoeringswet is dan door Nederland op tijd aangenomen voor de Europese AVG op diezelfde datum van toepassing wordt.

Lees het volledige bericht

Aanbesteden in overeenstemming met de privacyregelgeving

Bij het aanbesteden van overheidsopdrachten door decentrale overheden dient er rekening te worden gehouden met het waarborgen van privacy. Hoe zorgt u ervoor dat er wordt voldaan aan de transparantieverplichtingen zonder dat er onnodig privacygevoelige informatie publiek kenbaar wordt gemaakt? En hoe kan er bij aanbestedingen worden voldaan aan de eisen uit de Algemene verordening gegevensbescherming?

Lees het volledige bericht

AVG – Tools en publicaties #4

De nieuwe Europese Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) brengt een aantal veranderingen mee voor het privacybeleid van onder meer decentrale overheden. De AVG wordt in Nederland beleidsneutraal geïmplementeerd. Dit betekent dat het huidige recht wordt gehandhaafd, tenzij dit op grond van de AVG niet mogelijk is. Toch zijn er enkele belangrijke verschillen met de huidige Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). In dit overzicht presenteert Europa decentraal een aantal belangrijke tools en publicaties, toegespitst op het behandelde thema in deze speciale Ster-editie: de Functionaris Gegevensbescherming. Dit overzicht kan decentrale overheden helpen bij de voorbereiding op de inwerkingtreding van de AVG.

Lees het volledige bericht

Tweede Kamer neemt Uitvoeringswet AVG aan

Eind februari 2018 presenteerde de Europese Commissie de stand van zaken omtrent de implementatie van de Algemene Verordening Gegevensbescherming in de lidstaten. Hieruit bleek onder andere dat in nog maar twee lidstaten de relevante nationale wetgeving was aangenomen. Dit nationaal wettelijk kader moet in orde zijn voor de regels van de AVG op 25 mei 2018 van toepassing worden. Het wetsvoorstel voor de Nederlandse Uitvoeringswet AVG is in december 2017 bij de Tweede Kamer ingediend. Vandaag stemde de Tweede Kamer over het wetsvoorstel en de ingediende amendementen en moties. Het wetsvoorstel van de Uitvoeringswet is met 130 stemmen voor en 20 stemmen tegen (PVV) aangenomen.

Lees het volledige bericht

AVG Deel II: Wanneer mogen persoonsgegevens verwerkt worden? Verwerkingsbeginselen en grondslagen voor verwerking

Met nog minder dan 100 dagen te gaan is het 25 mei zover. Dan dient elke organisatie die persoonsgegevens verwerkt zich te houden aan de nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). In deze speciale edities van de Europese Ster lichten we de belangrijkste wijzigingen voor decentrale overheden nog eens toe. In dit tweede deel van deze AVG-special wordt verder ingegaan op de verwerkingsbeginselen in de AVG en de grondslagen voor verwerking.

Lees het volledige bericht

Prejudiciële vragen: hoe moet er worden omgegaan met persoonsgegevens van asielzoekers?

De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (de Afdeling) heeft prejudiciële vragen gesteld aan het Hof van Justitie van de Europese Unie (het Hof). De Afdeling stelde deze vragen naar aanleiding van twee gevoegde zaken over twee Turkse burgers die bij hun aanvraag van een voorlopige verblijfsvergunning in Nederland verplicht werden om vingerafdrukken en een digitale gezichtsafdruk af te geven. Deze zogeheten biometrische gegevens worden bewaard in de vreemdelingenadministratie.

Lees het volledige bericht

Verwerking bijzondere persoonsgegevens: registratie van sekswerkers is verboden

Het registreren van persoonsgegevens van sekswerkers valt onder het verwerken van bijzondere persoonsgegevens, zo oordeelt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Diverse gemeenten zijn door de AP al op de vingers getikt omdat zij deze gegevens in strijd met de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) verwerken. Vanaf 25 mei 2018 geldt de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). In dit artikel lichten wij de regels omtrent het verwerken van bijzondere persoonsgegevens in de AVG toe.

Lees het volledige bericht

Onderzoek naar mogelijkheden beter inzicht voor burgers in verwerking van persoonsgegevens

Een ieder heeft recht op inzage van zijn of haar persoonsgegevens. Ondanks dat burgers over dit recht beschikken, hebben zij vaak moeite om deze gegevens daadwerkelijk te ontvangen. Dit komt onder andere omdat het verstrekken hiervan nu niet eenduidig gebeurt en de gegevens vaak niet digitaal te vinden zijn. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft onderzoek laten doen naar de behoefte die burgers hebben als het gaat om digitale inzage in hun gegevens. Lees het volledige bericht

Save the date: 6 juni Congres: Nog een jaar te gaan – de Algemene verordening gegevensbescherming

Het lijkt misschien nog ver van uw bed, maar u heeft nog ongeveer een jaar. Vanaf 25 mei 2018 moeten naast bedrijven ook gemeenten, provincies en waterschappen zich aan de nieuwe Europese regels omtrent privacy houden. Wanneer persoonsgegevens worden verwerkt, gelden de bepalingen uit de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Tijdens het congres over de AVG op dinsdag 6 juni 2017 kunt u zich hierover laten voorlichten en met elkaar in gesprek gaan. Immers, iedere gemeente, provincie of waterschap verwerkt persoonsgegevens.

Lees het volledige bericht

Europarlementariërs uiten zorgen over Privacy Shield EU-VS

Het Europees Parlement heeft een resolutie aangenomen waarin de leden hun bezorgdheid uiten over het Privacy Shield. Dit is een verdrag omtrent privacy tussen de Verenigde Staten en de Europese Unie. Wat de Europarlementariërs met name zorgen baart zijn de nieuwe Amerikaanse regels die het US National Security Agency toelaten om data te delen met andere Amerikaanse organen, zonder rechterlijk toezicht.

Lees het volledige bericht

Praktijkvragen Verwerken van persoonsgegevens

Wanneer is een organisatie een ‘overheidsinstantie’ en moet deze een Functionaris voor de Gegevensbescherming aanstellen?

Onze stichting voert het grootste gedeelte van onze werkzaamheden uit voor overheden. Daarvoor krijgen wij subsidie van verschillende gemeenten. Daarnaast voeren we betaalde opdrachten uit voor (andere) private partijen. Bij deze werkzaamheden verwerken we verschillende persoonsgegevens. Naar aanleiding van de uitgevoerde controles van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) op de aanwezigheid van een Functionaris Gegevensbescherming (FG) vragen we ons af in hoeverre wij ook verplicht zijn om een FG aan te stellen? Wanneer valt een organisatie onder de definitie ‘overheidsorganisatie’ in de zin van artikel 37 AVG?

Bekijk het antwoord

Is een decentrale overheid aansprakelijk voor de verwerking van persoonsgegevens op haar Facebookpagina?

Onze gemeente is al geruime tijd actief op social media. De gemeente ziet dit als een moderne manier om de burger te bereiken en maatschappelijke participatie te stimuleren. We hebben gehoord dat het EU-hof zich heeft uitgesproken over het beheer van Facebookpagina’s. Is deze uitspraak relevant voor gemeenten? En zo ja, wat zijn de gevolgen hiervan voor onze activiteiten op social media?

Bekijk het antwoord

(Hoe) moeten wij als gemeente de DPIA uitvoeren? (update)

Ik heb vernomen dat de nieuwe Europese Algemene verordening gegevensbescherming verplicht tot het uitvoeren van een zogeheten Privacy Impact Assessment (PIA). Binnen onze gemeente overwegen wij om een nieuwe technologie te gebruiken om persoonsgegevens te verwerken. Moeten wij als gemeente daarbij ingevolge de nieuwe AVG verplicht een PIA uitvoeren en zo ja, hoe moeten wij deze PIA uitvoeren?

Bekijk het antwoord

Privacy: Kan het publiceren van een bedrijfsnaam in strijd zijn met de AVG?

Als gemeente verlenen wij verschillende vergunningen aan burgers en bedrijven. De besluiten die wij omtrent het verlenen van deze vergunningen nemen, dienen wij op grond van wettelijke verplichtingen te publiceren. Wij hebben begrepen dat de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) de persoonsgegevens van natuurlijke personen beoogt te beschermen. Het publiceren van een bedrijfsnaam lijkt ons dan in principe toegestaan onder de AVG, aangezien het hier geen natuurlijk persoon betreft. Maar hoe zit het als een bedrijf bijvoorbeeld in het Handelsregister van de KvK is ingeschreven op naam van een natuurlijk persoon? Valt de bedrijfsnaam in dat geval wel te beschouwen als een persoonsgegeven in de zin van de AVG, en heeft dit gevolgen voor de manier waarop wij vergunningenbesluiten moeten publiceren?

Bekijk het antwoord

Privacy: Wat is de verhouding tussen maatregel informatiebeveiliging en mogelijkheid monitoren internetverkeer medewerker?

Als gemeente verwerken wij grote hoeveelheden data, waaronder persoonsgegevens. Met het oog op de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), wil de gemeente zorgen voor een betere bescherming van deze gegevens. De gemeente is van plan om onder meer een nieuwe firewall te installeren. Dit zal resulteren in de betere bescherming van de persoonsgegevens die wij, als gemeente, verwerken. Echter, zal het installeren van de firewall ook mogelijkheid bieden tot het inzien van het internetverkeer van onze medewerkers. Biedt de Europese wet- en regelgeving omtrent bescherming van persoonsgegevens hiervoor een oplossing?

Bekijk het antwoord

Privacy: is zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens voldoende?

Ook onze gemeente verzamelt diverse persoonsgegevens. Een voorbeeld van gegevens die worden verzameld betreft gegevens op genodigdenlijsten van bijeenkomsten die door de gemeente worden georganiseerd. De gemeente wil dergelijke lijsten graag ook voor andere zaken gebruiken, bijvoorbeeld om de genodigden later nog eens uit te nodigen of om hen te informeren over andere nuttige onderwerpen. Vanzelfsprekend gaat de gemeente erg zorgvuldig om met persoonsgegevens. Is het in acht nemen van het zorgvuldigheidsbeginsel afdoende, of moet de gemeente bij verder gebruik van de genodigdenlijst ook andere Europeesrechtelijke vereisten in acht nemen?

Bekijk het antwoord

X