Vorige maand meldden wij dat vanaf 10 oktober 2025 nieuwe regels gelden voor politieke reclame. Zoals eerder aangegeven, is het voor decentrale overheden belangrijk om in hun informatiecampagnes strikt neutraal en transparant te blijven volgens de Verordening (EU) 2024/900. Om de Verordening zo zorgvuldig mogelijk te implementeren heeft de Commissie richtsnoeren gepubliceerd. De richtsnoeren bevatten praktische handvatten en gedetailleerde toelichtingen voor politieke partijen en aanbieders van politieke reclamediensten.
Wie, wat, en wanneer?
Het richtsnoer ter ondersteuning van de doeltreffende uitvoering van de Verordening betreffende transparantie en gerichte politiek reclame richt zich met name op:
- Wie valt onder de Verordening
- Sponsors (belangrijk voor decentrale overheden)
- Aanbieders van politieke reclamediensten
- Uitgevers van politieke reclame (belangrijk voor decentrale overheden)
- Influencers
- Definitie en toepassingsgebied van politieke reclame (belangrijk voor decentrale overheden)
- Algemene definitie en reikwijdte
- Constitutieve elementen
- Grensgevallen
- Praktische handvatten om politieke reclame te identificeren
- Verplichtingen op grond van de Verordening (belangrijk voor decentrale overheden)
- Sponsors
- Aanbieders van politieke reclamediensten
- Uitgevers van politieke reclame
- Influencers
Conclusie
Het is van belang dat decentrale overheden zich op de hoogte stellen van de richtsnoeren en van de toepassing van Verordening (EU) 2024/900. Vallen zij onder een van de in de richtsnoeren beschreven definities, dan zijn daaraan verplichtingen gekoppeld. Daarnaast moeten decentrale overheden bij politieke reclame transparant en neutraal handelen, conform de verordening. Dit nu vooral relevant met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen van 2026.
Bron
Nieuwe EU-regels voor politieke reclame worden van kracht – Europese Commissie, De Europese Commissie
Commissie publiceert richtsnoeren inzake transparantie van politieke reclame, De Europese Commissie
Guidelines to support the implementation of Regulation (EU) 2024/900 on the transparency and targeting of political advertising | European Commission, De Europese Commissie
Meer informatie
Politieke advertenties op sociale media: toegestaan, maar transparanter – Europa decentraal, Kenniscentrum Europa Decentraal