Vervoer definities
Op deze pagina vindt u definities van begrippen zoals ‘Actieve mobiliteit’, ERTMS, ‘Concessie’ of ‘Micromobiliteit’.
Het TEN-T netwerk is opgedeeld in een kernnetwerk, een extended core netwerk en een uitgebreid netwerk. Projecten in dit kader worden vanuit CEF gefinancierd.
OntdekkenOp deze pagina vindt u definities van begrippen zoals ‘Actieve mobiliteit’, ERTMS, ‘Concessie’ of ‘Micromobiliteit’.
In de voorbereiding van een opdracht kunnen zich situaties voordoen die een aanbestedende dienst niet heeft voorzien. Gemeenten, provincies en waterschappen hoeven in het geval van deze dwingende spoed de termijnen voor bepaalde procedures niet in acht te nemen. Het betreft de termijnen die gelden voor de openbare of de niet-openbare aanbestedingsprocedure of voor de onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking. Een voorwaarde hiervoor is wel dat er sprake is van onvoorzienbaarheid van de omstandigheden voor de aanbestedende dienst en dat deze aanbestedende dienst geen verwijt kan worden gemaakt.
De ITS-richtlijn stelt regels omtrent intelligente transportsystemen. Zo moeten deze systemen onder meer in overeenstemming zijn met door de Europese Commissie later vastgestelde specificaties.
Aanbestedende diensten zijn verplicht om technische of functionele specificaties in de aanbestedingsstukken op te nemen. Daarin beschrijft de aanbestedende dienst de kenmerken waaraan werken, leveringen of diensten moeten voldoen (artikel 42 en bijlage VII Richtlijn 2014/24). Dit zijn de technische specificaties. Bij functionele specificaties beschrijft de aanbestedende dienst het beoogde doel of resultaat van de aanbesteding. Op deze pagina leest u hoe een aanbestedende dienst dergelijke specificaties kan omschrijven.
Decentrale overheden kunnen bij overheidsopdrachten voor leveringen, werken of diensten een alleenrecht verlenen (ook wel exclusief, uitsluitend of bijzonder recht genoemd). De partij aan wie dat alleenrecht wordt verleend is dan exclusief bevoegd om het werk, de levering of de dienst uit te voeren. Er kan in dergelijke gevallen een afwijkend of zelfs geen Europees aanbestedingsregime gelden. Zo wordt een opdracht aan de markt onttrokken. Voor een alleenrecht gelden echter wel bepaalde voorwaarden. Op deze pagina wordt ingegaan op de terminologie, gevolgen en voorwaarden van alleenrechten en worden enkele voorbeelden gegeven van situaties waar alleenrechten worden toegepast.
Decentrale overheden hoeven niet alle overheidsopdrachten Europees aan te besteden. Richtlijn 2014/24 kent namelijk enkele uitgesloten opdrachten. Hoewel deze opdrachten uitgesloten zijn van de toepassing van de aanbestedingsplicht, blijven de Europese verdragsbeginselen van toepassing. Op deze pagina worden de uitgesloten opdrachten uiteengezet.
Bij het uitvoeren van taken op het gebied van (openbaar) vervoer door decentrale overheden kunnen Europese aanbestedingsregels relevant zijn. Deze pagina gaat verder in op hoe de aanbestedingsregels hierin voorbij komen.
Voordat antwoord kan worden gegeven op de vraag of er een aanbestedingsplicht bestaat moet worden nagegaan of we te maken hebben met een aanbestedende dienst. Op deze pagina leest u meer over het begrip ‘aanbestedende dienst’.
Het Emission Trading System (ETS) stelt grenzen aan de totale hoeveelheid broeikasgassen die bedrijven mogen uitstoten.
Decentrale overheden hebben steeds meer aandacht voor onderzoek en innovatief aanbesteden. Zij moeten de mogelijkheid krijgen om innovatieve producten en diensten aan te schaffen om toekomstige groei te bevorderen en de efficiëntie en kwaliteit van hun diensten te verbeteren. Dit kan onder meer door middel van een innovatiepartnerschap of de concurrentiegerichte dialoog. Onder meer in de aanbestedingsrichtlijnen (bijvoorbeeld Richtlijn 2014/24) wordt aandacht besteed aan innovatie.
Decentrale overheden krijgen te maken met de aanbestedingsrichtlijn als zij het openbaar vervoer in hun gebied regelen. Het contracteren hiervan gebeurt vaak door middel van concessies. Via een concessie kan een vervoersbedrijf bus-, tram- of treintrajecten of parkeerterreinen exploiteren. Behalve met (Europees) aanbesteden kunnen decentrale overheden ook bij het contracteren van vervoer te maken krijgen met het (quasi-)inbesteden van openbaar vervoer en contractvervoer. Op deze pagina vindt u meer informatie over deze onderwerpen, maar ook over het aanbesteden van spoorvervoer en duurzame aspecten die bij vervoersaanbestedingen komen kijken.