Oekraïne
De oorlog in Oekraïne heeft veel gevolgen voor decentrale overheden op gebieden zoals energielevering, aanbesteding en asiel. Op deze pagina vindt u daar meer informatie over.
Het TEN-T netwerk is opgedeeld in een kernnetwerk, een extended core netwerk en een uitgebreid netwerk. Projecten in dit kader worden vanuit CEF gefinancierd.
OntdekkenDe oorlog in Oekraïne heeft veel gevolgen voor decentrale overheden op gebieden zoals energielevering, aanbesteding en asiel. Op deze pagina vindt u daar meer informatie over.
Om te begrijpen hoe Europees recht en beleid tot stand komt, is het voor decentrale overheden van belang meer te weten over de besluitvormingsprocedure van Europees recht en beleid. Op deze pagina leest u daar meer over.
Wat doen de Raad van de Europese Unie en het Comité van de Regio’s? Wat is het verschil tussen een verordening en een richtlijn? Welke gevolgen heeft Brexit voor de decentrale overheden?
Er zijn enkele stukken wet- en regelgeving op mobiliteitsgebied die minder veelomvattend zijn, maar alsnog een zekere relevantie hebben voor decentrale overheden. Op deze pagina vindt u daar meer over.
De Verordening betreffende infrastructuur voor alternatieve brandstoffen stelt regels voor laadinfrastructuur voor elektrische auto’s, maar ook voor tankinfrastructuur voor vloeibaar gas en waterstof. Op deze pagina vindt u meer informatie over deze Verordening.
Decentrale overheden kunnen een duurzaam stedelijk mobiliteitsplan opstellen en in sommige gevallen is dit ook vereist. Op deze pagina leest u daar meer over.
Op deze pagina kunt u meer lezen over het stedelijk mobiliteitskader, de doelen van dit kader en hoe het zich verhoudt tot andere programma’s.
Op deze pagina vindt u definities van begrippen zoals ‘Actieve mobiliteit’, ERTMS, ‘Concessie’ of ‘Micromobiliteit’.
Europees mobiliteits- en vervoersbeleid komt op verschillende manieren op de weg van Nederlandse decentrale overheden. Zo komt het vaak samen met aanbestedings- of staatssteunvraagstukken, met subsidiemogelijkheden of direct, bijvoorbeeld in het kader van de TEN-T-Verordening.
Decentrale overheden kunnen met Europees/nationaal mededingings- recht te maken krijgen als zij zich op de markt begeven.
Het TEN-T netwerk is opgedeeld in een kernnetwerk, een extended core netwerk en een uitgebreid netwerk. Projecten in dit kader worden vanuit CEF gefinancierd.
De PSO-verordening stelt decentrale overheden in staat om onder voorwaarden zelf private partijen in te huren om zo openbaar personenvervoer van betere kwaliteit en veiligheid voor een lagere prijs te realiseren. Op deze pagina leest u meer over deze verordening.