De nieuwe privacywet: de Algemene Verordening Gegevensbescherming

Per 25 mei 2018 moeten onder andere decentrale overheden de regels van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) toepassen. Deze is in 2016 in werking getreden, de verordening vervangt de richtlijn bescherming persoonsgegevens (95/46/EG). Deze richtlijn is momenteel geïmplementeerd in de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp), die ook komt te vervallen.

Algemene Verordening Gegevensbescherming vervangt Richtlijn bescherming persoonsgegevens

De richtlijn bescherming persoonsgegevens regelt momenteel de bescherming van persoonsgegevens in de EU. Tussen 1995 en nu is de samenleving echter gedigitaliseerd, er is een enorme toename in dataverkeer en de technologie ontwikkelt zich steeds sneller. Als gevolg hiervan is er een toename in het verzamelen en delen van gegevens, in de risico’s van cybercrime en in de vraag van de gewone burger wat er met zijn of haar persoonsgegevens wordt gedaan. De wetgeving was volgens de Europese Commissie toe aan vernieuwing, en daarom stelde de Commissie in 2012 de Algemene Verordening Gegevensbescherming voor.

Algemene Verordening Gegevensbescherming

Nadat zowel het Europees Parlement als de Raad van de EU amendementen op de verordening hadden gemaakt, kwamen zij in december 2015 uiteindelijk tot overeenstemming over de Algemene Verordening Gegevensbescherming. In april 2016 is de definitieve versie van de AVG goedgekeurd in de eerste lezing door het Europees Parlement. Hier leest u de motivering en het standpunt van de Raad in de eerste lezing met betrekking tot de AVG. Ook de Raad van de EU heeft de AVG in tweede lezing goedgekeurd, op 25 mei 2016 is deze in werking getreden.

Algemene Verordening Gegevensbescherming, veranderingen

De veranderingen die de Algemene Verordening Gegevensbescherming voor decentrale overheden met zich mee brengt, leest u onder de subonderwerpen:

Directe werking Algemene Verordening Gegevensbescherming

Doordat de nieuwe wetgeving een verordening betreft, hebben de regels directe werking. Dit betekent dat de Nederlandse wetgever de Algemene Verordening Gegevensbescherming niet apart hoeft te implementeren in nationale wetgeving. Decentrale overheden moeten direct voldoen aan de regels in de Verordening, en kunnen zich hier ook direct op beroepen. Enkele regels ter uitvoering van de AVG 2018 staan in de uitvoeringswet AVG. Met deze wet komt de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) te vervallen. Hier vindt u een voorlopige versie van deze uitvoeringswet.

AVG in 2018 van toepassing

Decentrale overheden hadden na inwerkingtreding van de AVG twee jaar om zich aan de regels te houden (art. 99 AVG).  De datum van toepassing van de AVG en intrekken van de richtlijn is 25 mei 2018. Momenteel moeten de decentrale overheden zich nog houden aan de regels in de Wbp.

MEER WETEN OVER De AVG?

Kijk ook op onze themapagina  of  Stel direct uw vraag


Nieuws De nieuwe privacywet: de Algemene Verordening Gegevensbescherming

AVG-specials voor decentrale overheden

Vanaf februari heeft Europa decentraal verschillende speciale edities van de nieuwsbrief uitgebracht. In deze ‘AVG-specials’ werd ingegaan op verschillende begrippen uit de Algemene verordening gegevensbescherming en wat deze betekenen voor decentrale overheden. Hier onder kunt u nogmaals teruglezen wat in deze delen is behandeld.

Lees het volledige bericht

AVG – Overzicht tools en publicaties

De nieuwe Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) brengt een aantal veranderingen mee voor het privacybeleid van onder meer decentrale overheden. De AVG wordt in Nederland beleidsneutraal geïmplementeerd, wat betekent dat het huidige recht wordt gehandhaafd, tenzij dit op grond van de AVG niet mogelijk is. Toch zijn er enkele belangrijke verschillen met de huidige Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). In dit overzicht presenteert Europa decentraal een aantal belangrijke tools en publicaties, toegespitst op de behandelde thema’s in de speciale Ster-edities. Dit overzicht kan decentrale overheden helpen bij de voorbereiding op de inwerkingtreding van de AVG.

AVG – Tools en publicaties #1: Verwerkingsbeginselen

Handleiding AVG, Rijksoverheid

Deze handleiding is er voor iedereen die gegevens verwerkt en in het bijzonder voor organisaties die zich willen voorbereiden op de eisen van de verordening.

Stappenplan Gemeenten, VNG, VNG Realisatie, IBD, Europa decentraal

Dit stappenplan voor gemeenten biedt een globaal overzicht van de belangrijkste maatregelen die gemeenten moeten nemen ter voorbereiding op de AVG.

AVG-Regelhulp, Autoriteit Persoonsgegevens

Met deze regelhulp van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) krijgen verwerkingsverantwoordelijken in tien stappen een beeld van waar zij aan kunnen werken om goed voorbereid te zijn op de AVG.

Hulpmiddel bij de AVG, Europese Commissie

Met deze tool wil de Europese Commissie het bewustzijn en de kennis omtrent de AVG vergroten. De tool is gericht op burgers, ondernemingen en overheidsinstanties.

AVG – Tools en publicaties #2: Verwerker & verwerkingsverantwoordelijke

Themadossier AVG – Ministerie Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Dit dossier bevat informatie over diverse thema’s binnen de AVG. Het dossier is bedoeld voor directies, concernorganisaties en koepelorganisaties in de zorg, maar kan ook voor andere overheidsinstellingen, burgers en bedrijven interessant zijn.

Factsheet verwerkersovereenkomsten – IBD, VNG Realisatie

Deze factsheet verwerkersovereenkomsten voor gemeenten biedt houvast bij het bepalen of een verwerkersovereenkomst verplicht is en wat er vervolgens in de overeenkomst moet zijn opgenomen.

Model verwerkersovereenkomst – IBD, VNG Realisatie

Dit model van een verwerkersovereenkomst voor gemeenten kan als houvast gebruikt worden voor het opstellen van een verwerkersovereenkomst.

Model verwerkersovereenkomst – Ministerie Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Dit model van verwerkersovereenkomsten is bedoeld voor directies, concernorganisaties en koepelorganisaties in de zorg, maar kunnen ook voor andere overheidsinstellingen, burgers en bedrijven interessant

Handreiking register verwerkingsactiviteiten – VNG, VNG Realisatie, IBD, Europa decentraal

In deze handreiking vindt u de totstandkoming van de structuur van het gemeentelijk Register van Verwerkingen, hoe u binnen de gemeente aan de slag kan met het register, en op welke manier het register ingevuld kan worden.

Voorbeeld register verwerkingsactiviteiten – VNG Realisatie

Dit voorbeeld van een register van verwerkingsactiviteiten geeft een idee hoe u verwerkingsactiviteiten kan registreren.

Handleiding Privacy by Design – Rijksoverheid, CIP

In deze handleiding wordt uitgelegd hoe u volgens de principes van Privacy by Design kunt werken.

Uitvoeren DPIA – Richtsnoeren Artikel 29-Werkgroep

De Europese nationale toezichthouders hebben in dit document richtsnoeren uiteengezet voor het uitvoeren van een gegevensbeschermingseffectbeoordelingen en de bepaling of een verwerking “waarschijnlijk een hoog risico inhoudt”.

Inbreuk persoonsgegevens (Engelse versie) – Richtsnoeren Artikel 29-Werkgroep

De Europese nationale toezichthouders hebben in dit document richtsnoeren uiteengezet omtrent het melden van een inbreuk van persoonsgegevens.

AVG – Tools en publicaties #3: Garanderen van de rechten van betrokkene / Privacy en uw personeel

Rechten van betrokkenen – deel 1 – VNG, VNG Realisatie, IBD, Europa decentraal
In deze handreiking wordt de informatieplicht van verwerkingsverantwoordelijken, het recht van inzage en hoe gemeenten hiermee om kunnen gaan toegelicht.

Rechten van betrokkenen – deel 2 – VNG, VNG Realisatie, IBD, Europa decentraal
Het tweede deel van deze handreiking spitst zich toe op het recht op vergetelheid; het recht op rectificatie; het recht op beperking van verwerking; het recht op data-portabiliteit; het recht op bezwaar; het recht tegen geautomatiseerde verwerking en hoe gemeenten hiermee om kunnen gaan.

Handreiking: privacyverklaring voor de gemeentelijke website – VNG, VNG Realisatie, IBD, Europa decentraal
Met deze handreiking voor gemeenten worden aan de hand van uitleg en voorbeelden de onderdelen van een verplichte privacyverklaring behandeld.

Privacy op de werkvloer – Opinie Artikel 29-Werkgroep
De nationale toezichthouders, verenigd in de Artikel 29-Werkgroep, gaan in deze opinie in op de relatie tussen de werkgever en werknemer op het gebied van privacy van de werknemer.

Dataportabiliteit – Opinie Artikel 29-Werkgroep
Deze opinie van de Artikel 29-Werkgroep helpt bij de interpretatie en implementatie van het recht op gegevensoverdraagbaarheid uit de AVG.

Toestemming (nog te finaliseren) – Richtsnoeren Artikel 29-Werkgroep
Middels dit document geeft de Artikel 29-Werkgroep richtsnoeren omtrent de interpretatie van het begrip ‘toestemming’ in de AVG.

Transparantie (nog te finaliseren) – Richtsnoeren Artikel 29-Werkgroep
Middels dit document geeft de Artikel 29-Werkgroep richtsnoeren omtrent de interpretatie van het begrip ‘transparantie’ in de AVG.

AVG – Tools en publicaties #4: Functionaris Gegevensbescherming

Richtlijnen omtrent de Functionaris Gegevensbescherming – Artikel 29-Werkgroep

De nationale toezichthouders, verenigd in de Artikel 29-Werkgroep, hebben deze richtlijnen opgesteld voor twee doelen. Ten eerste om duidelijkheid te verschaffen over de relevante voorwaarden van de AVG om verwerkingsverantwoordelijken en verwerkers te helpen aan de wet te voldoen. Daarnaast is het document ook bedoeld om FG’s te ondersteunen in hun functie. De aanbevelingen in de richtlijnen zijn gebaseerd op ervaring opgedaan in verschillende EU-lidstaten.

Handreiking rol en taken van de FG – VNG, VNG Realisatie, IBD, Europa decentraal

Dit document is opgesteld voor zowel het college van B&W als voor de FG. De handreiking biedt handvatten aan het college van B&W bij het aanwijzen van een FG en is voor de FG een handig hulpmiddel om een concrete invulling te geven aan zijn of haar functie. Ook voor andere decentrale overheidsorganisaties die een FG moeten aanwijzen kan de handreiking relevant zijn.

Handreiking Positionering FG – VNG, VNG Realisatie, IBD, Europa decentraal

Dit document is opgesteld voor gemeenten, colleges van B&W en FG’s. De handreiking geeft antwoord op vragen als: hoe verhoudt de FG-functie zich tot de rest van de organisatie en tot externe partijen? En: met wie en hoe werkt deze functionaris samen? De FG kan de handreiking gebruiken voor aanknopingspunten om zijn/haar functie vorm te geven. Ook voor andere decentrale overheidsorganisaties die een FG moeten aanwijzen kan de handreiking relevant zijn.

Uitvoeringswet AVG aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heeft op 15 mei 2018 de Nederlandse Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming aangenomen. Half maart stemde de Tweede Kamer al in met de Uitvoeringswet. Na ondertekening zal de wet in het Staatsblad worden gepubliceerd en naar verwachting door koninklijk besluit per 25 mei 2018 in werking treden. De Uitvoeringswet is dan door Nederland op tijd aangenomen voor de Europese Algemene verordening gegevensbescherming op diezelfde datum van toepassing wordt.

Lees het volledige bericht

Klokkenluiders Europees beschermd

De Europese Commissie heeft een voorstel gedaan voor wetgeving die klokkenluiders beschermd. Het belang van een goede bescherming voor klokkenluiders is recentelijk weer onder de aandacht gebracht door onder meer de onthullingen in de fipronil-affaire en het lekken van data aan Cambridge Analytica. De Commissie wil de bescherming van klokkenluiders daarom op Europees niveau regelen.

Lees het volledige bericht

Aanbesteden in overeenstemming met de privacyregelgeving

Bij het aanbesteden van overheidsopdrachten door decentrale overheden dient er rekening te worden gehouden met het waarborgen van privacy. Hoe zorgt u ervoor dat er wordt voldaan aan de transparantieverplichtingen zonder dat er onnodig privacygevoelige informatie publiek kenbaar wordt gemaakt? En hoe kan er bij aanbestedingen worden voldaan aan de eisen uit de Algemene verordening gegevensbescherming?

Lees het volledige bericht

Vormen de bescherming van privacy en veiligheid redenen om niet aan te besteden?

De Oostenrijkse regering heeft een overheidsopdracht voor het drukken van identiteitsbewijzen op grond van veiligheids- en privacyoverwegingen rechtstreeks gegund. Volgens het Europees Hof van Justitie konden de openbare veiligheid en de bescherming van gevoelige persoonsgegevens echter wel degelijk via een Europese aanbesteding worden gewaarborgd. In de zaak tussen de Europese Commissie en Oostenrijk van 20 maart 2018 werd de Europese Commissie daarom in het gelijk gesteld.

Lees het volledige bericht

Interview: Functionaris Gegevensbescherming Joost Schrieken

Nadat Schrieken zich officieel had laten registreren bij de Autoriteit Persoonsgegevens, is hij aan de slag gegaan als FG bij Waternet. Hier was hij al werkzaam als juridisch controller. Schrieken vertelt Europa decentraal over zijn start als FG en deelt een aantal praktische tips voor anderen die met de implementatie van de AVG bezig zijn.

Lees het volledige bericht

AVG deel VII: Functionaris voor de gegevensbescherming

Vanaf 25 mei dient elke organisatie die persoonsgegevens verwerkt zich te houden aan de nieuwe Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). In deze speciale edities van de Europese Ster lichten we de belangrijkste wijzigingen voor decentrale overheden nog eens toe. Met nog anderhalve maand te gaan tot de regels van de AVG van toepassing worden, kijken we in dit zevende deel naar de rol van de Functionaris Gegevensbescherming (FG) binnen een organisatie.

Lees het volledige bericht

FG Jolanda Aalten over de AVG: ‘Vind het wiel niet alleen uit, werk samen met anderen’

Wat voor gegevens verwerken we? Hoe lang mogen we deze bewaren? Hoe zorgen we ervoor dat we de privacy van onze werknemers goed in acht nemen? Uit de AVG vloeien soms lastige vragen voort die momenteel bij alle (decentrale) overheden de revue passeren. Functionaris Gegevensbescherming Jolanda Aalten adviseert dan ook: doe het niet alleen, maar werk samen met anderen en wissel kennis uit. Sinds januari dit jaar is zij werkzaam voor de provincie Utrecht. Zijn ze al klaar voor 25 mei?

Lees het volledige bericht

AVG – Deel V: De rechten van betrokkenen

Vanaf 25 mei 2018 dient elke organisatie die persoonsgegevens verwerkt zich te houden aan de nieuwe Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). In deze speciale edities van de Europese Ster lichten we de belangrijkste wijzigingen voor decentrale overheden nog eens toe. Met nog iets meer dan twee maanden te gaan tot de regels van de AVG van toepassing worden, kijken we in dit vijfde deel naar de rechten van betrokkenen in de AVG.

Lees het volledige bericht

Tweede Kamer neemt Uitvoeringswet AVG aan

Eind februari 2018 presenteerde de Europese Commissie de stand van zaken omtrent de implementatie van de Algemene Verordening Gegevensbescherming in de lidstaten. Hieruit bleek onder andere dat in nog maar twee lidstaten de relevante nationale wetgeving was aangenomen. Dit nationaal wettelijk kader moet in orde zijn voor de regels van de AVG op 25 mei 2018 van toepassing worden. Het wetsvoorstel voor de Nederlandse Uitvoeringswet AVG is in december 2017 bij de Tweede Kamer ingediend. Vandaag stemde de Tweede Kamer over het wetsvoorstel en de ingediende amendementen en moties. Het wetsvoorstel van de Uitvoeringswet is met 130 stemmen voor en 20 stemmen tegen (PVV) aangenomen.

Lees het volledige bericht

Praktijkvragen De nieuwe privacywet: de Algemene Verordening Gegevensbescherming

Met welke partijen moet een gemeente die deelneemt in een gemeenschappelijke regeling een verwerkersovereenkomst sluiten?

Als gemeente werken wij samen met andere gemeenten in een gemeenschappelijke regeling. Voor het uitvoeren van bepaalde diensten, zoals de personeelsadministratie, schakelen wij een externe partij in. Volgens de AVG dienen wij een verwerkersovereenkomst af te sluiten met deze partij indien deze persoonsgegevens verwerkt ten behoeve van ons als gemeenten. De externe partij is in dat geval de verwerker. Wij hebben hierover twee vragen. Allereerst: moeten we ook met de andere gemeenten in de gemeenschappelijke regeling een verwerkersovereenkomst sluiten? En ten tweede: moeten wij als gemeenten allemaal apart een verwerkersovereenkomst sluiten met de verwerker, of kunnen wij deze ook voor de gemeenschappelijke regeling gezamenlijk afsluiten?

Bekijk het antwoord

Dataopslag in het Verenigd Koninkrijk, hoe zit dat met de AVG na de Brexit?

Onze gemeente heeft delen van haar administratie, waarin ook persoonsgegevens zijn verwerkt, ondergebracht bij een databedrijf dat is gevestigd in het VK. Het databedrijf geeft aan dat het per 25 mei 2018 zal voldoen aan de voorwaarden van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Ook heeft het bedrijf de intentie om aan de AVG te blijven te voldoen na 29 maart 2019, de waarschijnlijke Brexit-datum. Kan de gemeente er vanuit blijven gaan dat het verwerken van persoonsgegevens bij het databedrijf in het VK ‘AVG-proof’ zal blijven ondanks de Brexit?

Bekijk het antwoord

(Hoe) moeten wij als gemeente de DPIA uitvoeren? (update)

Ik heb vernomen dat de nieuwe Europese Algemene verordening gegevensbescherming verplicht tot het uitvoeren van een zogeheten Privacy Impact Assessment (PIA). Binnen onze gemeente overwegen wij om een nieuwe technologie te gebruiken om persoonsgegevens te verwerken. Moeten wij als gemeente daarbij ingevolge de nieuwe AVG verplicht een PIA uitvoeren en zo ja, hoe moeten wij deze PIA uitvoeren?

Bekijk het antwoord

Privacy: Kan het publiceren van een bedrijfsnaam in strijd zijn met de AVG?

Als gemeente verlenen wij verschillende vergunningen aan burgers en bedrijven. De besluiten die wij omtrent het verlenen van deze vergunningen nemen, dienen wij op grond van wettelijke verplichtingen te publiceren. Wij hebben begrepen dat de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) de persoonsgegevens van natuurlijke personen beoogt te beschermen. Het publiceren van een bedrijfsnaam lijkt ons dan in principe toegestaan onder de AVG, aangezien het hier geen natuurlijk persoon betreft. Maar hoe zit het als een bedrijf bijvoorbeeld in het Handelsregister van de KvK is ingeschreven op naam van een natuurlijk persoon? Valt de bedrijfsnaam in dat geval wel te beschouwen als een persoonsgegeven in de zin van de AVG, en heeft dit gevolgen voor de manier waarop wij vergunningenbesluiten moeten publiceren?

Bekijk het antwoord

Privacy: wanneer moet er een verwerkersovereenkomst afgesloten worden?

Onze gemeente besteedt verschillende taken uit, waardoor persoonsgegevens door een derde partij verwerkt worden. Een verwerkersovereenkomst moet afgesloten worden tussen een verwerker en een verwerkingsverantwoordelijke, maar het is vaak lastig om te bepalen wie welke rol aanneemt. Daardoor weten we niet of we een verwerkersovereenkomst in de zin van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) moeten afsluiten? We werken bijvoorbeeld met een clouddienst, moet met de partij die de clouddienst aanbiedt een verwerkersovereenkomst afgesloten worden?

Bekijk het antwoord

Privacy: Wat is de verhouding tussen maatregel informatiebeveiliging en mogelijkheid monitoren internetverkeer medewerker?

Als gemeente verwerken wij grote hoeveelheden data, waaronder persoonsgegevens. Met het oog op de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), wil de gemeente zorgen voor een betere bescherming van deze gegevens. De gemeente is van plan om onder meer een nieuwe firewall te installeren. Dit zal resulteren in de betere bescherming van de persoonsgegevens die wij, als gemeente, verwerken. Echter, zal het installeren van de firewall ook mogelijkheid bieden tot het inzien van het internetverkeer van onze medewerkers. Biedt de Europese wet- en regelgeving omtrent bescherming van persoonsgegevens hiervoor een oplossing?

Bekijk het antwoord

Slimme energiemeters: welke Europese regels zijn van toepassing?

Steeds meer woningen in onze gemeente krijgen slimme energiemeters. Hierdoor kan efficiënter met energie omgegaan worden. Kent het Europese recht ook voorschriften over slimme energiemeters waar de gemeente rekening mee dient te houden? Hoe zit het met de  bescherming van gegevens van burgers uit onze gemeente? Bijvoorbeeld wanneer de gemeente de data die deze slimme meters creëren zou willen gebruiken  om te sturen op efficiënter met energie om gaan?

Bekijk het antwoord

Privacy: is zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens voldoende?

Ook onze gemeente verzamelt diverse persoonsgegevens. Een voorbeeld van gegevens die worden verzameld betreft gegevens op genodigdenlijsten van bijeenkomsten die door de gemeente worden georganiseerd. De gemeente wil dergelijke lijsten graag ook voor andere zaken gebruiken, bijvoorbeeld om de genodigden later nog eens uit te nodigen of om hen te informeren over andere nuttige onderwerpen. Vanzelfsprekend gaat de gemeente erg zorgvuldig om met persoonsgegevens. Is het in acht nemen van het zorgvuldigheidsbeginsel afdoende, of moet de gemeente bij verder gebruik van de genodigdenlijst ook andere Europeesrechtelijke vereisten in acht nemen?

Bekijk het antwoord

Kopiëren van ID – wanneer wel én wanneer niet?

Het is binnen de werkwijze van onze gemeente gebruikelijk om regelmatig een kopie van een identificatiemiddel op te slaan in een dossier. Bijvoorbeeld een kopie van rijbewijs of paspoort van nieuwe werknemers of gedetacheerde krachten. Er staan echter ook persoonsgegevens op een identificatiemiddel. Moet er bij het kopiëren van een identificatiemiddel ook rekening worden gehouden met de (nieuwe) Europese privacyregelgeving?

Bekijk het antwoord

Is er een verschil tussen de Europese e-privacyrichtlijn en de Europese Algemene verordening gegevensbescherming?

Er bestaan verschillende Europese regels met betrekking tot privacy waar ook decentrale overheden rekening mee moeten houden. Is er een groot verschil tussen de Europese e-privacyrichtlijn en de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming? Wanneer moet de e-privacyrichtlijn toegepast worden? Kunt u al meer zeggen over de nieuwe e-privacyrichtlijn?

Bekijk het antwoord

Wat betekenen de nieuwe privacyregels voor onze gemeente?

We hebben gehoord dat zowel het Europees Parlement als de Raad voor Ministers de nieuwe Europese regels omtrent privacy hebben goedgekeurd. Wat betekent dit voor onze gemeente? Per wanneer moet onze gemeente voldoen aan deze regels? Moeten wij daarnaast als gemeente ook een aparte Functionaris voor Gegevensbescherming in dienst nemen?

Bekijk het antwoord

Wet- en regelgeving De nieuwe privacywet: de Algemene Verordening Gegevensbescherming

Gegevensbescherming en de AVG

In art. 8 Handvest van de grondrechten van de EU is de basis gelegd voor de bescherming van persoonsgegevens. Deze bescherming is uitgewerkt in richtlijnen, kaderbesluiten en verordeningen.

VERORDENING BESCHERMING PERSOONSGEGEVENS

U kunt hier de laatste versie van de Algemene Verordening Gegevensbescherming vinden, die door de Raad is goedgekeurd op 8 april 2016.

Richtlijn 95/46/EG
U kunt hier de (oude) richtlijn 95/46/EG betreffende de bescherming van persoonsgegevens vinden. Deze richtlijn zal vervangen worden door de AVG.

Wet bescherming persoonsgegevens
De richtlijn 95/46/EG is geïmplementeerd in de Wet bescherming persoonsgegevens. De richtlijn wordt twee jaar na inwerkingtreding van de Algemene Verordening Gegevensbescherming ingetrokken.

In de Wet bescherming persoonsgegevens is ook de meldplicht datalekken opgenomen. U kunt hier meer over deze meldplicht in de AVG lezen. De plicht gold voorheen al voor telecombedrijven op basis van het Europese Telecompakket en voor internet service providers op basis van de e-Privacy richtlijn.

BESCHERMING PERSOONSGEGEVENS IN STRAFZAKEN

Ook is er een nieuwe richtlijn bescherming persoonsgegevens in strafzaken. Hiermee vervalt het kaderbesluit over de bescherming van persoonsgegevens in strafzaken.

X