De-minimissteun
Onder de de-minimisverordeningen zijn kleine steunbedragen uitgezonderd van het staatssteunverbod (art.107 lid 1 VWEU). De-minimissteun wordt niet als staatssteun gezien en hoeft daarom niet bij de Europese Commissie te worden gemeld. Het gaat om kleine steunbedragen die het handelsverkeer tussen EU-lidstaten niet nadelig beïnvloeden en de concurrentie niet verstoren. De de-minimisdrempel is bij de reguliere de-minimisverordening gesteld op een bedrag van € 300.000,-. Dit bedrag geldt per onderneming voor een periode van drie jaar. De landbouw de-minimisverordening, de visserij de-minimisverordening en de DAEB-de-minimisverordening hebben ieder een andere, lagere drempel. Steun die de genoemde drempelbedragen niet overschrijdt, wordt aangemerkt als ‘de-minimissteun’.
Om te controleren of een nieuwe steunverlening ervoor zou zorgen dat de de-minimisdrempel overschreden wordt, moet een decentrale overheid een de-minimisverklaring opvragen bij de begunstigde onderneming, voordat de steun wordt verleend. In de de-minimisverklaring moet de onderneming laten zien welke de-minimissteun in de drie voorafgaande jaren is ontvangen.
De-minimisregister
Vanaf 1 januari 2026 worden lidstaten verplicht om verleende de-minimissteun in een centraal register op nationaal of EU-niveau te registreren. Nederland gaat gebruik maken van het centrale EU-register, het eAidRegister (hierna: eAir). Deze verplichting houdt in dat decentrale overheden via eAir informatie verstrekken over alle verleende de-minimissteun. Door gebruik te maken van eAir voldoen decentrale overheden aan artikel 6, lid 1 van de De-minimisverordeningen, waarin de verplichting tot het registreren van de-minimissteun (Regulier, Landbouw en DAEB) is neergelegd.
Registratie is vanaf 1 januari 2026 vereist voor alle de-minimissteun verleend onder toepassing van de reguliere de-minimisverordening en de DAEB-de-minimisverordening. Per 1 januari 2027 wordt registratie van de-minimissteun ook verplicht voor de-minimissteun verleend onder de de-minimisverordening voor de landbouwsector. Voor de-minimissteun onder de de-minimisverordening voor de visserijsector bestaat nog geen registratieplicht.
Het register wordt de eerste drie jaar gebruikt voor het registreren van steun. Dit doet een decentrale overheid door de nieuw verleende de-minimissteun in te voeren in eAir. Daarnaast blijft het gebruik van de de-minimisverklaring in stand. Bij het doen van een de-minimissteunverlening dient de decentrale overheid dus nog altijd een de-minimisverklaring op te vragen bij de desbetreffende onderneming. Vanaf 1 januari 2029 wordt het register ook gebruikt om te controleren of met een nieuwe de-minimissteunverlening het steunplafond niet overschreden wordt. Ook dan blijft het opvragen van een de-minimisverklaring bij de onderneming verplicht, onder andere om steun aan verbonden ondernemingen te kunnen controleren.
Om een de-minimissteunverlening te registreren via eAir, moet een decentrale overheid eerst een gebruikersaccount in eAir aanvragen bij het Coördinatiepunt Staatssteun Decentrale Overheden (CSDO).
Welke gegevens moeten worden gepubliceerd?
In artikel 6 lid 1 van zowel de reguliere de-minimisverordening als de landbouw- en de DAEB-de-minimisverordening vindt u welke gegevens moeten worden gepubliceerd. Dit zijn:
- de identificatie van de begunstigde (statutaire naam en KVK-nummer);
- het steunbedrag;
- de toekenningsdatum;
- de steunverlenende autoriteit;
- het steuninstrument;
- de betrokken sector (op basis van de “NACE-classificatie”)
Wat is de publicatietermijn?
De benodigde gegevens moeten binnen twintig werkdagen vanaf de datum van de toekenning van de steun worden ingevoerd in eAir. Geregistreerde steunverleningen worden in eAir gedurende drie jaar bewaard. Binnen een uur na registreren worden de steunverleningen ook op een openbare site gepubliceerd. Steunregistraties worden in het publieke register bewaard voor een periode van tien jaar.
Meer weten over het de-minimisregister?
Meer informatie over het registreren van een de-minimissteunverlening in het de-minimisregister als decentrale overheid, volgt in een handleiding van de Europese Commissie. Deze handleiding wordt zo snel mogelijk gepubliceerd op deze website. Ook zijn er video’s beschikbaar van de training door de Europese Commissie. Werkt u voor een decentrale overheid en heeft u een vraag over dit onderwerp? Neem dan contact op met de helpdesk van Kenniscentrum Europa Decentraal. Mocht u ondanks het lezen van de handleiding nog technische vragen hebben over het gebruik van het de-minimisregister, neem dan contact op met het ministerie van BZK via het e-mailadres coordinatiepuntstaatssteun@minbzk.nl.