Luchtvaart
Binnenkort komt hier voor gemeenten en provincies meer duidelijkheid wat betreft het verlenen van staatssteun aan luchthavens. De Europese Commissie heeft hiertoe voorstellen gedaan. Met deze voorstellen speelt de Commissie in op de gewijzigde (markt)omstandigheden voor de luchtvaartindustrie. Voorbeelden hiervan zijn de groei van lowcostmaatschappijen, toenemende concurrentie, opheffing van tariefbeperkingen, privatiseringen, enz.
Nieuwe richtsnoeren
De nieuwe richtsnoeren geven een stand van zaken, met de nieuwe juridische en economische situatie wat betreft de overheidsfinanciering van luchthavens en luchtvaartmaatschappijen.
Ook geven zij nader aan onder welke voorwaarden dit soort overheidsfinanciering al dan niet staatssteun is. En als de financiering staatssteun is, op welke voorwaarden deze dan verenigbaar kan worden verklaard met de interne markt.
De voorstellen passen binnen de algemene modernisering van de staatssteunregels. Belangrijke pijlers daarbij zijn dat steun gericht moet zijn op marktfalen en doelstellingen van gemeenschappelijk Europees belang realiseren.
De nieuwe richtsnoeren voor staatssteun aan luchthavens en luchtvaartmaatschappijen zijn op 20 februari 2014 door de Europese Commissie aangenomen. De nieuwe richtsnoeren zijn op pagina drie van deze uitgave van het Publicatieblad van de Europese Unie te vinden.
Decentrale gevolgen
Europa decentraal kom binnenkort met een nadere analyse van de praktische gevolgen van de voorgestelde richtlijn voor decentrale overheden.
Meer weten over dit onderwerp?
Werkt u voor een decentrale overheid of het Rijk en hebt u een vraag over dit onderwerp? Neem dan contact op met de helpdesk van Europa decentraal:
STEL UW VRAAG